loading...

PANDUAN URUS PUSAKA YANG RAMAI SEBELUM NI TERSILAP BUAT!!! KONGSIKAN..



iklan responsive


Saban hari banyak berita kematian yang kita dengar. Sama ada meninggal dunia disebabkan penyakit atau kemalangan. Kematian adalah satu kemestian bagi setiap manusia. Namun, bila berlaku kematian mengejut kebanyakkan waris akan terkelu dan tak tahu apa yang perlu dilakukan.
Jom tambah ilmu, apa perkara perlu dilakukan jika berlaku kematian pada ahli keluarga terdekat kita.

1. MENGURUSKAN JENAZAH
Ramai mengetahui mengenai segerakan pengurusan jenazah namun tak ramai faham siapa yang perlu menanggung kos pengurusan jenazah.

Jika yang meninggal itu si suami, maka kos pengurusan jenazah perlu diambil daripada harta pusaka suami walaupun si isteri seorang jutawan. Harta yang diambil hendaklah pada kadar yang sepatutnya pada kebiasaan mengurus jenazah mengikut keadaan ekonomi si mati. Tak boleh bermewah-mewah atau menyukarkan proses pengurusan jenazah.

Jika yang meninggal itu isteri, mengikut mazhab Syafie kos pengurusan jenazah ditanggung oleh suami sekalipun bagi isteri yang diceraikan yang meninggal dalam keadaan masih dalam iddah. Jika si suami tiada duit, maka dibolehkan meminjam harta pusaka si isteri namun perlu dicatat sebagai hutang.

Begitu juga jika kematian anak-anak yang masih dalam tanggungan ibu bapa, yang menanggung kos pengurusan jenazah adalah si ayah. Namun, jika ada yang ingin memberi sumbangan sebagai bakti terakhir kepada si mati maka dibolehkan. Takda masalah.

2. MEMBAYAR HUTANG SI MATI
Mana-mana hutang si mati dibayar guna harta pusaka si mati.

Jika si mati tiada duit, boleh menjual mana-mana harta si mati untuk mendapatkan duit bagi menjelaskan hutang. Perlu bincang dengan kesemua waris supaya tiada isu berbangkit selepas ini. Keutamaan untuk waris terdekat membeli harta tersebut. Jika tiada, boleh dijual pada orang luar.

Hutang dengan Allah perlu dibayar terlebih dahulu contohnya, hutang zakat (zakat fitrah, zakat harta, zakat pendapatan, zakat emas, dll), fidyah, nazar, haji fardu (jika berkemampuan), kafarah dll.

Hutang dengan manusia WAJIB dijelaskan kerana sabda Rasulullah, “Roh orang yang berhutang adalah tergantung sehingga hutangnya diselesaikan..”

Jika si mati tiada harta tapi masih banyak hutang, maka atas dasar bakti terakhir kepada si mati, waris-waris boleh tolong bayarkan.

3. TUNTUTAN HARTA SEPENCARIAN
Jika isteri si mati ingin menuntut harta sepencarian maka perlu dimaklumkan selepas segala hutang diselesaikan.

Salahfaham masyarakat: Isteri akan dapat 1/2 daripada harta sebagai tuntutan harta sepencarian.

Fahaman ini kurang tepat kerana kebiasaannya, hakim hanya memberikan sebanyak 1/3 atau 1/4 sahaja. Berapa nilai harta sepencarian yang bakal diterima hanya dapat ditentukan oleh hakim sahaja selepas diambil kira SUMBANGAN isteri melalui PEMBUKTIAN yang diberikan.
Perlu faham, tiada hukum ditetapkan dalam al-quran atau hadis berkenaan harta sepencarian. Ia dibuat atas dasar maslahah masyarakat. Sebab tu hakim sangat-sangat berhati-hati untuk memberikan tuntutan harta sepencarian kerana bimbang terambil harta pusaka si mati yang menjadi hak anak yatim.

Harta sepencarian boleh dituntut yerr, Mahkamah Syariah melayan tuntutan harta sepencarian berdasarkan maslahah masyarakat.

Isteri si mati mesti memaklumkan sekiranya ingin menuntut harta sepencarian supaya tiada isu dikemudian hari. Jangan lepas harta pusaka dah diagih tiba-tiba datang tuntut harta sepencarian plak.

Anak-anak, kalau ayah meninggal dunia tolong tanya mak nak tuntut atau tak harta sepencarian. Jika mak nak tuntut tolong bantu usahakan proses tuntutan. Jika tidak, takda masalah. Jika mula-mula mak cakap taknak tuntut tiba-tiba nak tuntut balik, persetujuan yang pertama (tak tuntut) digunapakai. Terangkan pada ibu-ibu anda semua supaya tak jadi isu dikemudian hari yang menyebabkan hubungan jadi retak.

Hanya harta yang dapat sepanjang tempoh perkahwinan iaitu harta yang dicari, ada usaha untuk dapatkan harta tersebut sahaja boleh dituntut sebagai harta sepencarian. Harta yang diterima daripada harta pusaka atau hibah tak boleh dituntut sebagai harta sepencarian.

4. TUNAIKAN WASIAT
Jika si mati ada membuat wasiat maka ia perlu ditunaikan selagi tak bertentangan dengan hukum syarak.

Nak tahu patuh hukum syarak atau tak perlu lihat kepada 2 perkara iaitu,

a) Kadar Harta
Tak boleh lebih daripada 1/3 daripada jumlah harta bersih. Jika lebih wasiat hanya tergunapakai setakat 1/3 sahaja.

b) Kemana wasiat diberikan
Mesti mematuhi hukum syarak contohnya beri wasiat kepada rumah anak yatim, pusat kebajikan, pusat tahfiz & lain2 tempat yang baik.

Jika wasiat beri harta untuk pembinaan sesuatu yang diharamkan oleh hukum syarak contohnya pembinaan kilang arak maka wasiat tadi tak perlu ditunaikan.

Wasiat yang dibuat kepada waris akan TERBATAL secara automatik berdasarkan hadis nabi, “Tiada Wasiat Kepada Waris..” Jika nak laksanakan juga WAJIB dapat persetujuan daripada kesemua waris.

Persoalan tentang wasiat bersyarat,
(Perlu pastikan segala syarat dipenuhi sebelum wasiat ditunaikan)

Contohnya, ayah berwasiat jika ayah meninggal dunia di tanah suci maka seekar tanah dihujung kampung diberikan kepada pusat tahfiz. Katakan ayahnya meninggal dalam perjalanan ke tanah suci (belum sempat sampai tanah suci), maka wasiat tadi terbatal sebab tak penuhi syarat.

5. PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA
Ini adalah perkara terakhir yang perlu dibuat selepas semua yang diatas (point 1-4) dilakukan. Jangan terus cerita pusaka selagi perkara diatas tak selesai.

Jangan pusaka dah dapat tapi hutang si mati tak bayar, wasiat tak ditunai.

Cara menguruskan pembahagian pusaka,
a) Pastikan diurus segera supaya tak berlaku kematian berlapis.

b) Lantik seorang pentadbir dalam kalangan waris untuk mengurus pusaka si mati.

c) Perbincangan hanya dilakukan antara waris-waris sahaja. Elakkan orang luar termasuk pasangan waris. Kita bimbang mereka ini yang akan menjadi ‘penasihat 25%’ yang menyebabkan proses perbincangan terganggu.

d) Sediakan list hutang & senarai harta si mati supaya takda harta yang tertinggal semasa proses tuntutan yang menyebabkan terpaksa ulang bicara.

e) Dapatkan terlebih dahulu bahagian faraid bagi setiap orang waris. Semua waris perlu maklum berapa nilai yang layak diterima. Jika selepas itu, waris-waris setuju untuk bahagi secara muafakat maka tak jadi masalah. Tapi bahagian faraid kena maklum dulu baru buat muafakat.
.
Kita taknak jadi isu bila awal-awal dah muafakat sebelum masing-masing jelas berapa nilai yang layak diterima. Faraid, hukum Allah yang perlu didahulukan. Jangan terus setuju muafakat sebelum tahu bahagian yang diterima dalam faraid.

Jika selepas mengetahui bahagian faraid dan semua waris setuju untuk taknak ikut faraid (nak bagi samarata) takda masalah.

Hukum faraid perlu diraikan terlebih dahulu. Tapi tak wajib ambil. Andaikata ada yang bagi samarata takda masalah. Nak tolak bahagian pun takda masalah.

Haaa, dah tahu ke kalau anda mati faraid anda macam mana? Jangan lupa maklum dekat waris-waris waktu hidup ni tau. Senang nanti diorang nak urus.

f) Proses di Pejabat Pusaka Kecil (bagi harta dibawah RM2juta) dan Mahkamah Tinggi Sivil (bagi harta atas RM2juta) perlu libatkan kesemua waris termasuk waris yang menolak bahagian.

Jika ada waris yang tak boleh hadir bicara kuasa di Pejabat Pusaka Kecil, boleh minta mereka isi borang DDA (Borang persetujuan waris)

Jika ada waris tak dapat hadir, borang DDA pun takda maka proses bicara kuasa akan ditangguhkan.

g) Kesemua waris perlu memahami bahawa penerimaan faraid adalah penerimaan HARTA beserta TANGGUNGJAWAB. Lelaki diberi lebih disebabkan mereka bertanggungjawab menjaga kebajikan waris-waris yang lain. Pastikan anda jalankan tugas sebagai penerima faraid. Lebih-lebih lagi tanggungjawab kepada anak yatim.

KOS PENGURUSAN PUSAKA
Katakan semua waris tak nak keluarkan kos kecuali abang yang sulong. Maka, abg long boleh masukkan kos pengurusan pusaka sebagai hutang. Boleh tolak daripada harta pusaka si mati. Waris lain tak boleh pertikai. Hutang memang wajib dibayar. Namun, kos mestilah dikira pada kadarnya, tak boleh claimed berlebih-lebihan.
.
.
Turutan ini bukanlah wajib untuk diikuti tapi ia sekadar panduan supaya harta si mati dapat diurus dengan baik. Ia sebagai satu langkah yang selamat. Kita taknak dah siap bahagi, hutang belum selesai, wasiat tak ditunai, mak tuntut plak harta sepencarian. Biar jelas daripada awal. Hak harta pusaka perlu diutamakan. Jangan bahagi harta sebelum tunaikan segala hak harta pusaka (hutang & wasiat).

Urus segera. Jangan lepas bertahun-tahun baru bincang. Buang mentaliti siapa cakap pasal harta lepas ada orang meninggal sebagai seorang yang tamak. Urus segera sebab kita bimbang ada yang akan terguna/termakan harta orang lain/anak yatim. Besar dosanya ambil hak orang lebih-lebih lagi ambil harta anak yatim.
.
.
===========
PERSOALAN
===========
1. BAGAIMANA JIKA GUNAKAN HARTA PUSAKA UNTUK KENDURI ARWAH?
Boleh jika dipersetujui oleh kesemua waris faraid si mati yang cukup umur. Wajib berunding dengan semua waris. Jika ada anak dibawah umur (anak yatim), maka tak boleh gunakan harta pusaka untuk kos kenduri arwah. Jika si ibu (isteri si mati) nak guna juga harta pusaka untuk kos kenduri arwah maka perlu ditolak daripada bahagian faraid yang diterima oleh si ibu (isteri si mati) sahaja.

Contohnya, kos kenduri arwah RM1000. Isteri si mati menerima sebanyak 1/8 drpd jumlah pusaka si mati. Katakan jumlah diterima (1/8) bersamaan RM10,000 maka pada saat pembahagian faraid nanti isteri hanya layak ambil RM9000. (RM1000 dah ditolak kos kenduri arwah)

2. AYAH ADA BUAT WASIAT BERI HARTA DEKAT MASJID. BILA DIKIRA JUMLAH WASIAT MELEBIHI 1/3 DARIPADA HARTA. BAGAIMANA DENGAN LEBIHAN WASIAT TERSEBUT?
Tunaikan wasiat ayah setakat 1/3 sahaja. Jika nak beri lebih (ikut yang dinyatakan dalam wasiat) lebihan itu perlu dapat persetujuan semua waris. Namun, jika ada melibatkan anak yatim tak boleh beri lebih daripada 1/3.

3. APA ITU PEMBERIAN SECARA HIBAH?
Pemberian daripada satu pihak kepada satu pihak sewaktu hidup atas dasar kasih sayang tanpa harapkan apa-apa balasan. Tak semestinya perlu buat tukar nama.
(Perbincangan tentang hibah terlalu panjang untuk dibahas disini)

4. PADA WAKTU PERBINCANGAN SEMUA WARIS SETUJU DENGAN PEMBAHAGIAN. TAPI BEBERAPA TAHUN KEMUDIAN TIMBUL RASA TAK PUAS HATI.
Isu dikemudian hari tak digunapakai. Sebab tu waktu bincang pastikan semua waris betul-betul faham. Jelas berapa banyak harta, berapa banyak hutang yang perlu dijelaskan, berapa baki harta yang tinggal yang akan difaraid.

Mana-mana waris yang mempunyai hutang dengan si mati perlu maklumkan. Jangan diam tapi bising dikemudian hari.

5. AYAH SAYA MENINGGALKAN HARTA. TAPI SEMUA HARTA DIGUNAKAN UNTUK MEMBAYAR HUTANG. BAGAIMANA DENGAN BAHAGIAN PUSAKA?
Tiada harta pusaka yang ditinggalkan kerana harta telah habis digunakan untuk membayar hutang.

Faraid muncul dengan syarat ada pewaris, waris dan harta.

Jika telah guna kesemua harta si mati tapi hutang masih ada, sunat bagi waris-waris untuk membayar hutang tersebut.

6. ARWAH ADA SEEKOR LEMBU. SEMUA WARIS SETUJU UNTUK GUNAKAN LEMBU TERSEBUT UTK KENDURI. SALAH SEORANG WARIS MASIH BERADA DI BAWAH UMUR. APA YANG PATUT DILAKUKAN.
Boleh sembelih lembu tersebut tapi perlu dinilai dan difaraidkan terlebih dahulu lembu tersebut. Bahagian anak yatim perlu diberi kepadanya. Nilai dan bayar dengan duit. Pemegang amanah anak bawah umur tiada hak membuat keputusan untuk mengurangkan hak si yatim tadi.

7. BAGAIMANA FARAID GOLONGAN POLIGAMI?
Semua isteri-isteri berkongsi samarata tanpa mengira isteri yang senior atau junior.

Silakan SHARE jika bermanfaat

ikalan saiz 250





JOM DERMA IKHLAS KE :


loading...

0 Response to "PANDUAN URUS PUSAKA YANG RAMAI SEBELUM NI TERSILAP BUAT!!! KONGSIKAN.."

Post a Comment

loading...
'));